Veranderen van syndicus, is op elk moment mogelijk. U dient dit punt eerst op de agenda van de algemene vergadering te plaatsen. Als de huidige syndicus uw verzoek niet wil inwilligen, kan u hem een aangetekende brief sturen. Vervolgens kan u samen met de vereniging van mede-eigenaars een stemming houden over de hernieuwing of verandering van syndicus.
Stap 1: zet het op de agenda
Volgens de syndicuswetgeving mag de termijn van een syndicuscontract maximaal drie jaar bedragen. U kan het contract wel onbeperkt verlengen. Als u wil veranderen van syndicus, moet u dit punt op de agenda van de algemene vergadering laten zetten. Normaliter prijkt deze kwestie bij een gewone algemene vergadering reeds standaard op de dagorde. Loopt het contract echter meerdere jaren en is het nog niet afgelopen, dan is de kans reëel dat de syndicus het onderwerp niet zal vermelden.
Om er zeker van te zijn dat het punt op de agenda zal verschijnen, is het verstandig om de syndicus hier expliciet om te vragen. U moet deze aanvraag indienen minstens drie weken voor de vijftiendaagse periode waarin de algemene vergadering zal plaatsvinden.
Stap 2: stel een aangetekende brief op
Als de syndicus het punt niet op de agenda wil zetten, kan u samen met de mede-eigenaars die ten minste 20 % van de aandelen van de mede-eigendom vertegenwoordigen, een aangetekende brief ondertekenen. Stuur deze brief vervolgens naar de syndicus met het verzoek om de stemming over de hernieuwing of verandering van syndicus op de agenda te plaatsen. De syndicus heeft dan 30 dagen de tijd om hieraan te voldoen.
Een algemene vergadering kan op elk moment, zonder motivering en ongeacht de duur van het contract, de opdracht van een syndicus beëindigen. Houd wel rekening met een eventuele vergoeding voor vroegtijdige beëindiging die de vereniging van mede-eigenaars aan de syndicus zal moeten betalen.
Stap 3: verander van syndicus
Het veranderen van syndicus, verloopt via een gewone stemming waarvoor een gewone meerderheid vereist is. Bovendien is de beslissing tot keuze of vernieuwing van de syndicus uitsluitend voorbehouden aan de algemene vergadering. Dit staat in contrast met de keuze voor een leverancier, waarbij de raad van mede-eigendom het mandaat kan krijgen om in naam en voor rekening van de algemene vergadering te beslissen.
Bij een wijziging van de syndicus wordt volgens de syndicuswetgeving de naam van de gekozen syndicus vermeld, tezamen met zijn of haar volledige contactgegevens. Ook de overdrachtsdatum tussen de twee syndici wordt vastgelegd, net als de personen die door de algemene vergadering zijn aangewezen om het contract van de nieuwe syndicus te ondertekenen.
Wilt u een nieuwe syndicus kiezen? Parte is uw adviseur bij het beheer van mede-eigendommen.